rezultate campanie online

Spre deosebire de alte medii clasice, rezultatele unei campanii online sunt foarte usor de urmarit. Exista mai multe obiective care pot fi urmarite, principalele fiind cresterea volumului de vanzari si a numarului de clienti.

A) Obiectivele urmarite de clienti

Majoritatea clientilor trebuie sa-si propuna obiective clare, care pot fi masurate. In general, magazinele online au obiective care tin de cifra de vanzari, iar prestatorii de servicii au obiective in ceea ce priveste costul/client nou. ROI-ul este cel mai important factor din calcul, acesta trebuind sa ramana pozitiv. Sa luam ambele situatii:

Magazinul online sau orice site care se ocupa cu vanzarea de  produse

Majoritatea clientilor urmaresc indicatorii in functie de cifra de afaceri. In functie de adaosul practicat (de exemplu, in fashion adaosurile sunt mult mai mari decat in IT&C) se stabileste ca bugetul de marketing sa fie cuprins intre 3 si 15% din cifra de afaceri propusa, pentru ca ROI-ul sa ramana pozitiv. Astfel, daca se aduna costurile fixe alocate  magazinului (chirie, salarii, intretinere), bugetul de marketing si costurile variabile, totalul nu trebuie sa depaseasca veniturile generate de adaosul comercial.

Exemplu teoretic: La un magazin exclusiv online cu costuri fixe de 1000 Euro (4500 RON), adaos comercial de 15 % si un buget de marketing de 5%, obiectivul urmarit pentru profitabilitate trebuie sa fie o cifra de afaceri de peste 52.000 lei (fara TVA), doar pentru acoperirea cheltuielilor inainte de impozitare (vezi exemplu calcul). Dupa acoperirea cheltuielilor fixe, cresterea bugetului de publicitate ar trebui sa duca sporirea volumului de vanzari si a profitului.

Observam ca un factor important in cazul unui magazin online este reprezentat de costurile fixe. In cazul in care magazinul online vine ca o extensie a magazinului fizic sau costurile fixe sunt foarte mici, bugetul de publicitate produce mult mai usor un ROI pozitiv. (mai vezi: magazinul clasic vs. magazinul online)

Prestatorii de servicii

In cazul firmelor care presteaza servicii, calculul este mult mai simplu. In mod normal, se calculeaza un venit mediu/client nou si se stabileste un buget de publicitate pentru acest obiectiv. Sa luam ca exemplu un cabinet de avocatura, unde venitul mediu/client este de 1000 lei. Obiectivul urmarit de cabinet este de atragerea unui client nou cu un cost de pana in 300 lei, pentru ca ROI-ul sa ramana pozitiv.

In concluzie, obiectivele impuse de clienti sunt usor de stabilit. Specialistii de performance media trebuind sa se adapteze pentru a se incadra in liniile generale trasate de clienti.

B) Solutii pentru atingerea obiectivelor:

Urmarirea volumului de vanzari sau lead-uri presupune introducerea unor coduri de urmarire in site, in functie de pagina vizata. Cel mai simplu exemplu este urmarirea paginii afisate dupa completarea unui formular de contact sau dupa efectuarea unei vanzari (numite paginile Thank You). O astfel de actiune se numeste CONVERSIE, fiind un obiectiv urmarit de peste 70% de furnizorii de servicii SEARCH ENGINE MARKETING. In acest mod se pot face teste complexe pentru urmarirea rezultatelor unor campanii online, incepand cu eficienta cuvintelor alese, continuand cu comportamentul utilizatorilor in functie de oras/judet/tara si pana la orele ideale la care utilizatorii sunt dispusi sa actioneze pentru comandarea anumitor produse. Scopul unei campanii orientate catre rezultat este scaderea costului/conversie si atragerea de cat mai multi clienti in limita bugetului alocat. Exista foarte multe solutii care pot fi aplicate si un volum impresionant de date care trebuiesc procesate. In functie de domeniul de activitate al clientului, se pot lansa campanii de search, campanii de display, campanii social media, campanii de remarketing, campanii PR, plus orice combinatie intre cele de mai sus. Campaniile sunt analizate printr-un proces neintrerupt, fiind imbunatatite, schimbate sau inlocuite cu altele noi. Pe un magazin online pot rula concomitent zeci de campanii, care vizeaza sute de grupe de produse si chiar cateva mii de produse individuale. In functie volumul de date procesat, bid-ul pentru fiecare cuvant cheie sau banner afisat poate fi modificat (automat sau manual) in functie de cerere, sezonalitate, de interesul utilizatorului care face cautarea, de activitatea concurentei online si pana la prognoza meteo pe saptamana in curs. 

Alte Tipuri de Campanii:

Campaniile de notorietate (awareness) presupun atingerea unui public tinta pentru un serviciu sau produs. Se pot face targetari in functie de sex, varsta, zona geografica (cartier/oras/judet/tara/continent) si chiar in functie de interese. Exemplu: lansarea unui magazin (fizic) de cosmetice in centrul orasului Targoviste (populatie 73.000 locuitori) poate fi promovata printr-o campanie de display si social media, care sa urmareasca publicul feminin de peste 18 de ani din acest oras. Obiectivul unei campanii de awarness este de a atinge cele 20.000 de persoane active online, de sex feminin, care ar putea deveni clientele magazinului fizic.

Daca ai intrebari sau nelamuriri, viziteaza pagina noastra de servicii sau contacteaza-ne la 0725.851.518, 0723322449 sau 031.401.71.87. Daca vrei sa distribui aceasta pagina pe facebook, apasa aici.