esecul in online

Chiar daca populatia Romaniei pare indragostita de mediul online, se pare ca managerii IMM-urilor au o perceptie gresita despre cum functioneaza acest domeniu si cum ar putea beneficia financiar de pe urma internetului. Intr-un studiu publicat de Comisia Europeana, peste 90 % dintre companiile romanesti nu activeaza in mod real in spatiul virtual, chiar daca au site-uri sau domenii active. Acest lucru se traduce printr-un esec al IMM-urilor de a se adapta conditiilor de piata si se reflecta in profitabilitatea si eficienta companiilor.

Principalele motive ale esecului.

  • Educatia si cultura: Internetul este inca privit ca un spatiu al socializarii si al filmelor gratuite. Putini manageri realizeaza ca se afla la un click departare de posibili clienti care cauta produsele si serviciile pe care ei le vand.
  • Experientele neplacute: Am intalnit zeci de cazuri in care oamenii afirma ca mediul online nu functioneaza si ca este o pierdere de timp. In mare parte, acestia au site-uri active care sunt facute cu investitii minime si implementate, de cele mai multe ori, de o ruda care se mai descurca cu calculatorul. Evident, aceste site-uri sunt total nefunctionale si au fost vazute doar de catre patron si persoana care l-a facut.
  • Lipsa unei strategii: Aici intra majoritatea IMM-urilor care au site-uri si au beneficii scazute de pe urma internetului. In mare parte, site-urile sunt facute „dupa placul clientului” sau sunt cumparate la „super oferta” cu 100 Euro/bucata. Nu exista o strategie de online sau o persoana responsabila, iar site-urile raman neactualizate cu lunile, daca nu chiar cu anii. Cele mai utilizate functii sunt email-ul si mandria de a putea scrie pe cartea de vizita un domeniu care sa reprezinte brand-ul companiei.
  • Traiul intr-o realitate paralela: Mediul online a fost perceput ca un fel de vest salbatic in care daca-ti lansai un site te observa Google doar pe tine, pentru ca erai special, si te punea mot in fruntea celorlalti 100 cu site-uri concurente. Majoritatea din aceasta categorie se incadreaza si la cele doua puncte expuse anterior. Exista si exceptii, IMM-uri care chiar s-au trezit cu puhoiul de clienti la usa fara sa investeasca mai nimic in site-uri. In mare parte, acest lucru s-a datorat motivului ca aveau un bussiness de nisa si o concurenta aproape de zero in mediul virtual.
  • Automultumirea: O parte din IMM-uri au site-uri respectabile, ingrijite si care chiar mai aduc din cand in cand cate un client, doi sau trei, dar beneficiaza de o zecime din potential. Spre deosebire de cei fara strategie, exista cineva care se ingrijeste regulat de informatiile afisate si chiar de aspectul sau. Au un SEO (search engine optimization) acceptabil, facut probabil cu cativa ani in urma, iar factorii de decizie se multumesc daca mai pica din cand in cand o vanzare. Majoritatea se felicita pentru investitia pe care au facut-o acum doi – trei  ani si se automultumesc cu gandul ca site-ul si-a scos deja investitia facuta.

Pana acum am vorbit doar despre esec. Cu toate acestea, sunt multe IMM-uri care fac o cifra de afaceri deloc de neglijat din mediul online, o parte fiind chiar axate pe vanzarile prin intermediul internetului (si nu ma refer la firmele care au ca domeniu de activitate serviciile online). Cum au reusit aceste firme sa se ridice si sa aiba succes?

Exista doua situatii: una norocoasa si alta calculata.

  • Varianta norocoasa a constat in existenta unei persoane in firma care a preluat sarcinile acestei dezvoltari online. Chiar daca nu avea prea multe cunostinte, pasiunea si curiozitatea au facut din aceasta persoana un cunoscator al fenomenului. In functie de timpul alocat, in cateva luni sau chiar un an stie deja ce sa ceara de la un website: sa cotrobaie prin Google Analytics si Google Trends, sa urmareasca cuvinte cheie, sa gaseasca metode de crestere a traficului organic, sa citeasca rapoarte si sa caute agentii specializate in SEO sau PPC.
  • Varianta pragmatica (si cea mai des intalnita) consta in privirea inca de la inceput a site-ului ca un mijloc de vanzare. A fost alocat un buget si un target de vanzari pentru ca investitia sa fie profitabila, precum si o persoana responsabila. In functie de dimensiunea afacerii, am intalnit bugete care porneau de la 1.500 de lei pe luna si pana la sume care depaseau 25.000 de lei pe luna. Majoritatea IMM-urilor au inceput prin angajarea unui specialist extern, pentru ca mai apoi sa internalizeze serviciul de online.

In concluzie, site-ul (impreuna cu bugetul de publicitate si online marketing) trebuie privit ca o masinarie, daca nu chiar ca un salariat, care trebuie sa produca mai mult decat consuma. Eficienta unui website se masoara in cifre si trebuie sa i se aloce mai multe resurse daca este profitabil sau trebuie reparat/pensionat daca nu aduce nimic bun IMM-ului. Site-ul trebuie sa fie un organism viu, sa fie adaptat nevoilor companiei, sa aduca profit si sa ajute cresterea cifrei de afaceri. Site-ul trebuie sa fie cel mai bun „om” de vanzari, nu doar o hartoaga prafuita dintr-un sertar uitat.

Daca vrei sa distribui aceasta pagina pe facebook, apasa aici.