O mare parte dintre cei care doresc deschiderea unui magazin online au deja experienta cu spatiile comerciale publice, asa ca ne-am hotarat sa fecem o comparatie intre ce inseamna sa ai un magazin online si ce inseamna sa detii un magazin fizic. Vom privi acest business din perspectiva unui magazin clasic, pentru a scoate in evidenta minusurile si plusurile pe care mediul online le are fata de comertul clasic.
Evident, in functie de domeniul de activitate, exista cateva diferente, acestea fiind mult mai mici in mediul online decat in mediul clasic (este una sa conduci un magazin de constructii si alta sa conduci un magazin de pantofi).
Amenajarea spatiului comercial:
Costurile de amenajare sunt echivalente cu costurile de dezvoltare si implementare a unei solutii de e-commerce. Un magazin online respectabil costa de la 2000 lei in sus, in functie de setarile si functiile pe care le doresti. Nu alege un magazin vandut la cheie (de multe ori cu preturi ridicole, de 100-200 de Euro) pentru ca acestea sunt facute sa fie vandute in masa. Este mai bine sa vorbesti cu un specialist, care sa inteleaga nevoile tale si sa-ti ofere o solutie personalizata. Multi fac greseala de a cumpara ce li se ofera la promotie si ajung sa piarda foarte mult timp, realizand intr-un final ca solutia nu se potriveste nevoilor si ca este imposibil de administrat.
Chiria si utilitatile:
In mediul online, chiria si utilitatile sunt echivalentul marketingului online. Diferenta este ca marketingul este masurabil si trebuie sa produca profit, adica un ROI (return on investment) pozitiv. Un specialist va administra contul de marketing si va stabili canalele de promovare, in functie de domeniul de activitate si concurenta. Trebuie sa te gandesti la un buget de marketing pentru cel putin 2 luni. Se poate porni de la un minim de 1500 RON/luna si poate creste nelimitat, atata timp cat ROI-ul ramane pozitiv. Fata de un magazin clasic, „chiria” poate fluctua in functie de sezonalitate sau de zilele saptamanii. Un magazin online nou, fara buget de marketing, este ca un magazin clasic cu obloanele trase.
Obiectivele canalului de marketing
Pentru a avea un ROI pozitiv, mixul de marketing trebuie sa fie eficient. Astfel, in functie de afacere, trebuiesc stabilite obiective tangibile si realiste. Fie ca este vorba de o cifra de vanzari de realizat, un cost per vanzare sau de costul aducerii unui nou client, obiectivele propuse trebuie sa „produca” mai multi bani decat consuma. Din experienta noastra, majoritatea clientilor lucreaza cu procent din cifra de vanzari sau, in cazul serviciilor, cu un cost per client nou. Exemplu: la un magazin online, bugetul de marketing trebuie sa se situeze intre 3% si 15 % (in functie de domeniul de activitate si adaosul practicat) pentru ca ROI-ul sa ramana pozitiv (vezi detalii despre obiective si exemple de calcul).
Angajatii:
Angajatul sau angajatii sunt usor de gasit. Majoritatea tinerilor, de pana in 25 de ani, se descurca de minune cu un calculator. Partea de administrare (numita back office) este usor de gestionat si nu necesita cunostinte de programare. Este nevoie de seriozitate, putina atentie si cateva ore pentru a intelege notiunile de baza.
Stocurile:
O mare parte din magazinele online lucreaza fara stocuri. Produsele sunt cumparate dupa ce sunt comandate de clienti, lucru benefic pentru ca nu duce la blocarea banilor sau asumarea unor riscuri majore. Nu este cazul tuturor magazinelor online, anumite domenii de activitate necesitand totusi investitii in stocuri.
Livrarea si plata:
Spre deosebire de un magazin clasic, de cele mai multe ori trebuie stabilita o legatura cu un curier. Concurenta este destul de mare in aceasta piata, costurile cu livrarea fiind mult mai mici decat in urma cu cativa ani. Plata produselor se face ramburs, prin curier, prin clasicul OP sau prin carduri bancare. Este singurul lucru mai neplacut din comertul online, fiind nevoie de 2-3 zile lucratoare pentru incasarea banilor, in cazul platilor ramburs si a platilor cu cardul. Poti sa te ocupi chiar tu de livrare in orasul in care activezi, dar o sa ai cheltuieli suplimentare cu mijloacele de transport.
Clientii:
In Romania sunt aproximativ 7 milioane de utilizatori, ceea ce inseamna ca, teoretic, acestia se afla la un click distanta de produsele magazinului online. Evident, n-or sa fie toti interesati de produsele tale, dar, cu o targetare bine facuta, poti ajunge la utilizatorii care cauta activ produsele tale sau la populatia care se incadreaza in grupul posibililor clienti. In cazul in care vrei sa vinzi produse in toata lumea, nu te opreste nimeni. Ai nevoie de o varianta a site-ului in engleza si de o companie internationala de curierat. Targetarea zonala iti ofera posibilitatea sa canalizezi bugetul de marketing catre orase specifice sau chiar catre cartierele unui oras.
In concluzie, magazinul online poate fi privit ca o alternativa a magazinului fizic sau ca o extindere a acestuia. Tendintele se schimba rapid, iar comertul online creste cu doua cifre in fiecare an. Este mai usor si mai ieftin sa-ti vinzi produsele in toata tara prin intermediul internetului. Magazinul online mai poate fi utilizat si pentru identificarea de noi piete de desfacere sau pentru stabilirea unor relatii B2B cu parteneri locali.
Daca vrei sa distribui aceasta pagina pe facebook, apasa aici.
Vezi mai multe detalii despre serviciile oferite de echipa noastra.