Lumea online este din ce in ce mai activa, Romania fiind lasata in urma si la acest capitol de tarile UE. Chiar daca cifrele scot la suprafata o realitate trista, potentialul de crestere este urias, in tara noastra fiind zone de-a dreptul virgine in ceea ce priveste vanzarile si serviciile in mediul online.
In momentul de fata, conform unui studiu facut de Comisia Europeana, Romania a obtinut unele dintre cele mai proaste note in ceea ce priveste rata de conectivitate si utilzare a internetului. Singurul lucru la care stam binisor este viteza de transfer a datelor, in rest fiind clasati pe pozitiile codase. Per total, am reusit sa obtinem un rusinos loc 28, din 28 de tari UE, conform raportului Digital Economy and Society Index.
Principalul motiv pentru care suntem codasi pare a tine de educatie, Romania fiind singura tara in care 39 % din populatie nu a utilizat niciodata internetul si doar 48% din oameni interactioneaza cu mediul online in mod regulat. Dintre acestia, doar 17 % au facut cumparaturi online si doar 7.7% au utilizat servicii de online banking. In schimb, suntem in primul esalon la utilizarea retelelor sociale (67%) si la serviciile de apeluri video, lucru datorat procentului mare de romani care lucreaza in strainatate. Productivitatea scazuta a muncii este deasemenea evidentiata in raportul european, fiind printre codasi la schimbul de informatii electronice, la utilizarea facturilor in mediul virtual si a serviciilor de cloud. Solutii de comert electronic sunt utilizate de doar 7.3% dintre companii, doar 3.4 % avand in scop si vanzarea peste hotare. Suntem la mai putin de jumatate fata de media europeana, unde 15% din companii investesc si profita de beneficiile comertului electronic.
Pentru a scoate in evidenta potentialul de crestere al Romaniei in mediul online, am luat ca reper Spania, tara latina aflata pe locul 12 in raportul Digital Economy and Society Index. Procentul de utilizare al internetului este de 71 % din populatie, dintre care 48% au cumparat online si 49% folosesc in mod constant servicii de online banking. 16% dintre companii investesc in solutii de vanzare online, 8.1 % din cifra de afaceri din 2014 fiind generata de internet, in crestere cu aproape 10% fata de 2013.
Din punctul meu de vedere, potentialul urias de crestere in Romania va fi mediul rural, unde penetrarea internetului a depasit deja unele servicii publice de baza, precum canalizarea sau accesul la apa curenta. Dezvoltarea comertului online va rezolva niste probleme simple de concurenta si acces la produse, mai ales in zone in care principalele investitii in comertul clasic se concentreaza pe localitati cu populatie de peste 20.000 de locuitori. Utilizarea internetului si a dispozitivelor mobile vor afecta in special comerciantii de produse voluminoase (precum mobila, electrocasnice albe, materiale de constructii), dar si comerciantii angrenati in agricultura sau produse foarte specializate.
Daca vrei sa distribui aceasta pagina pe facebook, apasa aici.